2017. március 13., hétfő

Moly Name Tag - 11. forduló


Kedves Olvasóim!

S ezennel elérkezett a tizenegyedik forduló. Úgy gondoltam, hogy most egy különleges bejegyzést hozok nektek. Magamnak ez egy utó-születésnapi ajándék. :) A szabályok ugyanazok. Tehát most is három molyt kérdeztem meg a molyolási és olvasási szokásairól. Szerintem nagyon klassz válaszok születtek, szóval nem is húzom tovább.
Szeretnél te is részt venni a játékon? Nincs más dolgod, mint jelentkezni erre az eseményre: Moly Name Tag- Kit rejt a nicknév? (katt rá)

A tizenegyedik kör résztvevőit szerintem nem kell bemutatnom:

@Baráth_Viki, az Első tánc kedves írónője
@AnneLGreen, akinek nemrég jelent meg a legújabb, gyönyörű kötete, a Törékeny Vonzerő
@Gaura_Ágnes, akinek a Bori univerzumot köszönhetjük.

S akkor jöjjenek is a kérdések: 

1, Mióta vagy aktív tagja Moly.hu közösségének?

@Baráth_Viki: Ha jól emlékszem, tavaly áprilisban regisztráltam, de csak később lettem aktív. Nem igazán voltam az a barátkozós, üzengetős, posztolós típus, ezért beletelt egy kis időbe, amíg belerázódtam.

@AnneLGreen: Egész pontosan 2015 januárjában regisztráltam.

@Gaura_Ágnes: 2012 nyarán regisztráltam, már publikáló szerzőként. Addig teljesen remeteéletet éltem, elkerültem a netes fórumokat a mentális egészségem érdekében XD, nem volt sem molyos, sem Facebook-profilom.

2, Hogyan bukkantál rá?

@Baráth_Viki: A könyvem miatt regisztráltam, előtte nem is tudtam, hogy van ilyen oldal.

@AnneLGreen: A kiadóm ajánlotta az oldal használatát, így kerültem a molyos közösségbe.

@Gaura_Ágnes: Miután megjelent az első regényem, a Vámpírok múzsája, a kiadóvezetőm hívta fel a figyelmemet a molyra, és arra, hogy milyen pozitív visszajelzések jelentek meg róla ezen a fórumon. Mivel nekem fogalmam sem volt arról, hogy bárki olvasná a könyvemet, hazaérve első dolgom volt beregelni és megnézni, hogy miről beszélt, mert ez nagy élmény egy írónak – főleg, ha nem egyből a földbe döngöléssel találkozik.

3, Miért kezdted el használni, mi fogott meg benne?

@Baráth_Viki: Szintén a könyvem miatt. Érdekelt, hogy milyen véleménnyel vannak róla mások, a Moly az egyik legegyszerűbb módja, hogy kapcsolatot tartsunk az olvasókkal.

@AnneLGreen: Az első időkben azért használtam és szerettem a molyt, mert viszonylag gyorsan értesültem a könyv újdonságokról és megismerkedhettem egy-két szerzővel és új könyvvel, amelyek egyébként nem biztos, hogy felkeltették volna a figyelmem. Később a saját könyveim kapcsán is segített összehozni az olvasóimmal.

@Gaura_Ágnes: Azért kezdtem el használni, mert nagyon kíváncsi voltam a visszajelzésekre. Mint minden író, én is örülök a dicsérő szónak, de ami legalább annyira fontos: tanulni akartam a kritikákból (az első részekre vonatkozó kritikai észrevételek egy részét már a második kötetben kamatoztattam, erre büszke vagyok), látni akartam, mi működik, mi nem. Aztán nagyon hamar rákattantam, és rájöttem, hogy olvasóként is mennyire élvezem az oldalt – sokkal jobban izgatnak a más könyveiről szóló értékelések, mint az, hogy ki mit ír az enyéimről.

4, Vettél már részt molyos eseményen? Milyen tapasztalataid vannak?

@Baráth_Viki: Sajnos még nem, elég messze lakom. :)

@AnneLGreen: Nem. Sajnos még nem, de nem állítom, hogy nem is fogok.

@Gaura_Ágnes: Jó dolog találkozni más molyokkal, szeretem, amikor arcot sikerül kapcsolni egy nickhez, és szót tudunk váltani könyves (vagy nem könyves) élményekről. Fontossá vált a Könyvhét, ahol rendszeresen találkozom molyos olvasókkal, és most már természetes, hogy új kötet megjelenésekor tartunk könyvbemutatót és én kimerészkedem az olvasók közé. (Ezt ötkötetes szerzőként vállaltam először az inkognitós üzemmódom miatt, tehát az esetemben ez tényleg nagy szó, és ezúton is köszönet a kiadónak, amiért kivárták, míg késznek éreztem magamat, és soha nem erőltették az író-olvasó találkozókat). Voltam pár jó hangulatú Molyos sci-fi és fantasy sörözésen, de sajnos nekem a hétköznap este Budapesten igen ritkán jön össze, ezért az a jellemző, hogy csak a távolból, virtuálisan koccintok az egybegyűltekkel (vagyis igyekszem heroikusan legurítani sör helyett egy kupica pálinkát az adott időintervallumban). A legemlékezetesebb molyos eseményem azonban minden bizonnyal az I. Molyos Falmászás volt, erről írtam egy hosszabb bejegyzést is. << A bejegyzésért kattints ide. >>


5, Milyen élményeket, tapasztalatokat köszönhetsz az oldalnak? 

@Baráth_Viki: Nagyon sok új barátra tettem szert, amiért szörnyen hálás vagyok.

@AnneLGreen: A legnagyobb élményem a mollyal kapcsolatban, hogy olyan emberek között vagyok, akik szintén imádják a könyveket. Emellett lehetőséget kaptam az oldal által arra, hogy közelebb kerülhettem az olvasóimhoz.

@Gaura_Ágnes: Nagyon örülök a könyvek kapcsán kialakuló beszélgetéseknek, annak, hogy olvasásokból barátságok vagy éppen elgondolkodtató viták tudnak születni. Találtam itt barátokat, meg olyan olvasókat, akiknek az értékelésében megbízom, és így megismerkedtem olyan könyvekkel is, amiket magamtól nem olvastam volna el, mert rájuk sem bukkantam volna esetleg. Jobban képben vagyok a frissebb megjelenésekkel kapcsolatban.
De hogy ne csak a nyalánkságokról beszéljünk: a moly a jellemet is erősíti. XD Az ember megtanulja, hogy mindenkinek joga van a véleménynyilvánításhoz: ha valaki fél csillaggal okádja le az életművedet, és minden alkalmat megragad arra, hogy degradáló kijelentéseket tegyen róla, akkor ehhez éppúgy joga van, mint öt csillaggal kényeztetni írói egódat, és neked ezzel ennél tovább nem kell foglalkoznod. Higgadtan megnézni a kritikát, ha van, és mérlegelni, okulni belőle, ha lehet – ezt viszont a kötelességemnek tekintem. A kritika elfogadása természetesen nem csak a saját műveimet érintő értékelésekre áll. Biztos nem vagyok egyedül azzal a késztetéssel, hogy kedvenc olvasmányaim nagyszerűségét nekiálljak bizonyítani olyan moly számára, akinek az a könyv csak egy csillagnyi élményt tudott adni. Örülök, hogy képes vagyok önuralmat gyakorolni ilyen esetekben is. :)

6, Milyen típusú könyveket szoktál olvasni? 

@Baráth_Viki: Nagyjából mindenevő vagyok, sok féle könyvbe belekóstolok, és ha valami megfog, akkor azt elolvasom, viszont ha valami nem fog meg, akkor azt inkább kihagyom.

@AnneLGreen: Változó. De bevallom ezeket nem szoktam a molyon értékelni, vagy csak nagyon ritka esetben. Sosem szerettem kielemezni a könyveket. Íróként, inkább élvezni szeretem őket. El szoktam olvasni az értékeléseket, hiszen sokszor hozzá segít a választáshoz. Mindenevőnek vallom magam, hangulat kérdése, mikor, mit veszek meg.

@Gaura_Ágnes: Szépirodalmat és fantasyt egyaránt olvasok, valamennyi sci-fit is, de azt nem sokat. Nem mindig azt olvasok, amit a legjobban szeretek, most például egyszerűen a kíváncsiságomat elégítem ki disztópikus YA-könyvek sorozatos olvasásával, pedig a legtöbb opuszt annyira nem élvezem, mert tényleg nem én vagyok a célcsoport, de igyekszem ettől függetleníteni magamat, és a helyén értékelni és kezelni a köteteket. Olyan könyveket szeretek olvasni, amik megmozgatnak érzelmileg és intellektuálisan egyaránt, de ez nagyon széles skálán mozog: Palahniuk maszkulinitás-narratívája, a Harcosok klubja ugyanúgy kedvenc, mint például Amy Tantől a rendkívül feminin (és feminista) Mennyei örömök klubja, vagy mondjuk Gaiman Amerikai istenek urban fantasy-je, de említhetném Colleen McCollough történelmi Róma-sorozatát. Inkább azt mondom, mit nem szeretek olvasni: azt, ami gyakorlatilag csak a cselekmény szintjén olvasható, és nincsenek rétegei, mélységei, illetve azt, ami nyüszít a belesűrített írástechnikai hibák kínjaitól.

7, Ki szoktál lépni az olvasási komfortzónádból? 

@Baráth_Viki: Igen, a legutolsó olvasmányommal is. Nem szeretem kimondottan az erotikus regényeket, de legutoljára a Szigort olvastam. Nem bántam meg.

@AnneLGreen: Néha kell. Van mikor már unalmas ugyan olyat olvasni, ilyenkor meglepem magam. (A könyv írója pedig engem)

@Gaura_Ágnes: Igen, de például olyat nem csinálok, hogy direkt elolvasok valami rettenetet, amiről előre tudom, hogy gyűlölni fogok. Ha utálok valamit, és önszántamból kezdtem el olvasni, nem pedig munka miatt, akkor általában leteszem. Azt hiszem, sosem tudnék egy kihívás miatt elolvasni egy T-rex szexes tengerparti románcot. De nagyon szívesen hajózom új vizeken, szeretek felfedezni számomra ismeretlen szerzőket, világokat, szeretem, ha ajánlanak olyan szövegeket, amiket magamtól nem biztos, hogy kézbe vennék. 

8, Melyik könyv volt az, amelyik elindította a lavinát, tehát melyik volt az első, aminek hatására elkezdted falni a köteteket? 

@Baráth_Viki: Az első olyan könyv, amit hihetetlen sebességgel elolvastam, az A 13 és 3/4 éves Adrian Mole titkos naplója volt. Ekkor nagyjából 12 éves lehettem. De nem vallom magam nagy könyvmolynak, mostanában elég keveset olvasok sajnos.

@AnneLGreen: Hmm… 13-14 évesen Thury Zsuzsa: Tűzpiros üveggömb. A nagymamámtól kaptam (később faltam a könyveket)

@Gaura_Ágnes: Amióta tudok olvasni, azóta imádok olvasni, bár voltak olyan éveim, amik során szinte csak újraolvasást gyakoroltam, alig egy-két új olvasmányt abszolválva (nem mintha az káros volna XD). Nem emlékszem, mi volt az első nagy olvasmányélményem, de tényleg. Az első könyv, ami nagy hatást gyakorolt rám, mindenképpen A dzsungel könyve, amit soha az életben nem olvastam el (szerintem nem is fogok), de az apukám ezt mesélte nekem esti meseként (ez kb. négy éves korom táján kezdődött). Nem olvasta, fejből mesélt, végén már megrendelésre, vagyis én felvázoltam a konfliktust és hogy kik szerepeljenek benne, ő meg összerittyentett belőle valami mesét – ily módon kezdtem el történeteket formálni, bár akkor még mással végeztettem el a piszkos munkát. XD Érdekes módon, a kisfiamnak is így kell mesélnem, csak nem Bagirával és Baluval, hanem Pókemberrel, Vasemberrel és Darth Vaderrel meg plüss jawával (igen, így, egyszerre egy mesében...)

9, Melyik az abszolút kedvenc könyved, amit bármikor kézbe vennél és olvasnál?

@Baráth_Viki: Nem vagyok az az újraolvasós típus, bármennyire is tetszik egy könyv. Inkább újakat veszek kézbe, mint egy már ismertet.

@AnneLGreen: Irwin Shaw: Oroszlánkölykök
Ken Follett: Katedrális
Cronin: Réztábla a kapu alatt… és még sorolhatnám.

@Gaura_Ágnes: Nincs abszolút kedvenc könyvem, és számos olyan könyv van, amit sokszor újraolvastam (talán Amy Tantől A mennyei örömök klubját a legtöbbször), de olyat nehezen tudnék mondani, amit bármikor újraolvasnék, mert a könyvválasztás eléggé hangulatfüggő nálam. Tant szinte bármikor szívesen veszem kézbe, és gyanítom, hogy a Harry Potter-sorozat még mindig bármikor képes lenne beszippantani. De van például egy új kedvencem: Patrick Nesstől az A Monster Calls (Szólít a szörny). Annyira jó, hogy meghalsz bele, míg olvasod. Mondanám, hogy szinte abszolút kedvenc, de mégsem válhat olyan könyvvé, amit bármikor újraolvasnék, mert nagyon lelket próbáló élmény. (Ettől függetlenül hamarosan újraolvasom.)


10, A 2016-os év könyve. Melyik jutott elsőnek eszedbe?

@Baráth_Viki: Lélekvesztők. Egyértelműen.

@AnneLGreen: Mi más? Természetesen az Angyaltársnőm könyve: Borsa Brown: Arab.

@Gaura_Ágnes: Kivételesen értékelés megírására is rávettem magamat, annyira kiemelkedett a tavalyi mezőnyből: Kattints ide, ha érdekel ;)

11, Melyik az a könyv, amit mindenkinek el kéne olvasnia szerinted?

@Baráth_Viki: Ez bizony jó kérdés… Számomra az Egy különc srác feljegyzései volt az egyik olyan olvasmányélmény, ami közben arra gondoltam, hogy ezt a történetet sok embernek el kéne olvasnia, mert úgy könnyebben megértenék a lelki és pszichés gondokkal küszködő embereket. Számomra ez egy fontos téma.

@AnneLGreen: Ezzel most megfogtál. Nagyon sok ilyen van. Nem tudok csak egyet mondani.

@Gaura_Ágnes: Szerintem nincs olyan könyv, ami képes lenne ugyanazt az élményt nyújtania mindenkinek, ezért nincs olyan könyv, amit szerintem mindenkinek olvasnia kéne. Hiába gondolom azt, hogy a Harry Potter-sorozat nagyon komplexen, mégis igen érthető módon szól az élet legfontosabb dolgairól, és ezért inkább ezt ajánlanám, mint Bulgakovtól az elvontabb, de számomra tökéletes A Mester és Margaritát, ami szintén az élet legfontosabb dolgairól szól, ha egyszer azzal kell szembe néznem, hogy van, ahol a HP tiltólistára került. Úgyhogy inkább azt mondom, hogy szerintem mindenki számára nagyon fontos volna, hogy még gyerekként meglegyen az a mesebeviteli mennyisége, ami képes megalapozni egy kiegyensúlyozott személyiség kibontakozását, és ami után bátran olvashat bármit, mert képes lesz megtalálni a számára fontos könyveket, történeteket.

12, Milyen könyvvásárlási szokásaid vannak? 

@Baráth_Viki: Nehezen jutok hozzá magyar nyelvű könyvekhez, ezért Molyon vezetem a listámat, hogy mely könyveket szeretném beszerezni. Régebben volt olyan, hogy csak úgy bementem egy könyvesboltba, elkezdtem fülszövegeket olvasgatni, és az alapján választottam. Mostanában inkább célirányosan vásárlok.

@AnneLGreen: Legtöbbször neten vásárolok, mert egy jó akcióval könnyen összespórolom egy újabb könyv árát, de a könyvesboltba is könnyen kísértésbe esek. Imádok ott bolyongani.

@Gaura_Ágnes: Teljes áron gyakorlatilag csak ajándékba veszek könyvet, olyankor nem kötök kompromisszumot: arra adok ki pénzt, amit elterveztem, akkor is, ha mellette ott van a majdnem annyira jó féláron. De a férjemnek igyekszem akciós könyveket vásárolni, mert puritán lényét elviselhetetlen fizikai fájdalom járja át, ha megtudja, hogy egy könyvet teljes áron vásároltam meg, neki az öröm része, ha tudja, olcsóbban jutottam hozzá :D Nagyobb akcióknál rendszerint elcsábulok, illetve hagyom, hogy a férjem elcsábítson, ő nálunk a mániákus könyvvásárló, ha tehát ő úgyis rendel húsz könyvet, akkor már az 4-5 darab, amit én hozzá csapok, nem számít, igaz? Rászoktunk a rendelésre, de nagyon szeretünk könyvesboltba járni és elcsábulni.

13. Milyen számodra az ideális olvasási körülmény?

@Baráth_Viki: Itthon nem nagyon szoktam olvasni, mivel majdnem minden szabadidőmet írással töltök. Utazás közben, nyaraláskor, strandon szoktam a legtöbb időt olvasással tölteni.

@AnneLGreen: Meleg takaró, csend és nyugalom (ebből nálam kevés van :-) ) Kisgyerekes anyaként ez csak álom. Leginkább utazás, házimunka, és egyéb nem éppen olvasásra alkalmas körülmények között olvasom, de mindegy, csak olvashassak, vagy írhassak.

@Gaura_Ágnes: Egy másik dimenzióban ülök, a gyerekeim pedig nem találták még meg az oda vezető átjáró kulcsát, és így nem tudnak vacsorát követelni, miközben a könyv csúcsjelenetét olvasnám.

14. Inkább az önálló köteteket vagy a sorozatokat szereted jobban?

@Baráth_Viki: Nagyon változó. Volt olyan sorozat, amiből alig vártam, hogy olvashassam a következő részt (pl. A tűz és jég dala), de volt olyan, aminek a második kötete már kínszenvedés volt (pl. Szürke trilógia)

@AnneLGreen: Én az önálló köteteket jobban szeretem. A sorozatoknál, ha sokat kell várni, többnyire nem is folytatom (kivétel, ha kedvenc)

@Gaura_Ágnes: Mindkettőnek megvan a varázsa. Ha egy sorozat jól van felépítve, folyamatosan tartja a színvonalat, akkor az óriási élmény, mert komplexebb világépítésre, árnyaltabb karakterek és viszonyok kibontakozására, hatalmas csavarokra ad lehetőséget. De bevallom, nagyon kevés regénysorozatnál érzem, hogy érdemes volt megírni végig, és a trilógiáknál is sokszor tapasztaltam, hogy egy jobban sikerült első kötet után jön a hanyatlás, és a második-harmadik kötet nem tud eléggé lekötni. Egy jól megírt önálló regény épp a kompakt mivolta miatt tud nagyon ütős lenni. Szóval mindkét forma meg tud szólítani, de tapasztalat alapján az önálló kötetek vezetnek egyelőre. (De ha megkérdezed ugyanezt a filmekre vonatkozóan: egyértelműen sorozatfüggő vagyok, és elsősorban akkor, ha kiemelkedő forgatókönyvírói teljesítmény áll a sorozat hátterében...)


15. Mennyi időt szoktál hetente olvasással eltölteni? 

@Baráth_Viki: Mostanában sajnos keveset…

@AnneLGreen: Hűha, ez nehéz. Rengeteget, de nem feltétlen könyveket. A munkám is arra ösztönöz, hogy folyamatosan olvassak, ugyanakkor a hiteles íráshoz is rengeteg kutatómunkára van szükség.

@Gaura_Ágnes: Erre nehéz válaszolnom, mivel nem egyenletes intenzitással olvasok egész évben. Előfordul, hogy heteken keresztül nem érek egy könyv végére, de közben olvasok és újraolvasok könyvrészeket, novellákat; szakkönyveket forgatok, versekkel ismerkedem, háttéranyagokat bújok egy készülő regényemhez. Úgy tűnik, mintha semmit nem olvasnék akkor is, ha ezt napi 10 órában teszem. Hullámokban olvasok könyveket, vannak olyan hónapok, amik lazábbak a munkám szempontjából, és akkor olvasom el a régóta göngyölgetett és várt könyveket. Nehéz átlagolni. Amikor fekvőbeteg vagyok, az nagyon jó, mert akkor lenyomok napi két regényt az ágyban, hiszen hagynak olvasni.

16, Mi alapján kerülnek a kívánságlistádra a könyvek? 

@Baráth_Viki: Általában ajánlások alapján. Ha valaki, akinek adok a véleményére, azt mondja, hogy jó, akkor felteszem a listámra.

@AnneLGreen: Érdekes, mert régen azt mondtam volna: borító, cím, fülszöveg.
Mára ez a sorrend kicsit összetettebb lett. Megnézem az írót és elolvasok egy-két értékelést is.

@Gaura_Ágnes: Ezt a funkciót nem használom a molyon, de persze ettől még létezik virtuális kívánságlistám. Borító alapján soha nem köteleződöm el, a fülszövegek érdekelnek, de sokszor félrevezetőek: egyre gyakrabban fordul elő, hogy inkább az olvasó érzelmeire próbálnak hatni, és nem adnak érdemi sejtetést arra nézve, hogy mi várható a könyvben, így a fülszöveg alapján sem választok könyvet. Olyan emberek értékeléseire, ajánlásaira hallgatok, akiknek a véleményében megbízom, illetve többféle fórumon is tájékozódom, főleg ha külföldi újdonságról van szó.

17, Jelenleg hány olvasatlan könyv pihen a polcodon?

@Baráth_Viki: Tyű… Az ágyam alatt állnak egy dobozban :D De nagyjából 4-5.

@AnneLGreen: Eszméletlen sok. Hörcsög módjára gyűjtögetek, de a könyvkiadás, a munka és a magánélet mostanában lelassított. Kevesebbet olvasok könyvet, mint szeretnék.

@Gaura_Ágnes: Nem tudom, nem lehet több pár száz darabnál XD A „tényleg nagyon el akarom olvasni csak még nem volt időm rá” kategóriában körülbelül 50 könyv vár sorára fizikai példányként, de az ebook readeremen is szaporodnak a tervezett olvasnivalók. Az ágyam mellett most (megszámoltam) 16 könyv áll, de jelenleg esténként is ebook readeren olvasok, és addig nem kezdek újba, amíg a megkezdett kettőt be nem fejezem.

18, Melyik volt a legutóbb vásárolt könyved? 

@Baráth_Viki: Legutoljára sokat vásároltam egyben, köztük volt a Szigor, A lány a vonaton és az Outlander is.

@AnneLGreen: Brittainy C. Cherry: Lebegés

@Gaura_Ágnes: Joe Nesbø: Hóember és Håkan Nesser: A gonosz arcai (Hirtelen felindulásból elkövetett, hangulatjavító intézkedés volt antikváriumi környezetben.)

19, Melyik könyvet olvastad el legutoljára?

@Baráth_Viki: Szigor – A tiltás gyönyöre

@AnneLGreen: Julia Lewis Thomson: Többek által

@Gaura_Ágnes: Patrick Ness Chaos Walking-trilógiájának első könyvét. (Most olvasom a másodikat, párhuzamosan Joyce Carol Oates Foxfire című regényével.) Előtte Ted Chiang novelláskötetét olvastam, szóval az volt a legutolsó kompletten elolvasott mű.

20, Mi alapján választod ki a következő olvasmányodat?

@Baráth_Viki: Hogy éppen milyen kedvem van, milyen könyvre és történetre vágyom.

@AnneLGreen: Változó. Legtöbbször csak a könyvespolcra pillantok és a hangulatom dönt.

@Gaura_Ágnes: Ness trilógiáját egy többrészes műnek tekintem, ha elolvastam a harmadik részt is, szerintem valamelyik skandináv krimi jön majd, mellette ebook-ban pedig Arthur Philips Prága című művét célzom meg. A krimi azért, mert baromi régen olvastam már jó krimit, és vágyom valamire, amit gyakorlatilag egy ültő helyemben el tudok olvasni, gyorsan, lazítással egybekötött agytornaként. Philips regényéről jókat hallottam olyan olvasóktól, akiknek az ízlése közel áll az enyémhez, nem tántorítanak el a molyos csillagozások, vágyom erre az amerikai nézőpontból látjuk Budapestet élményre. :-)


Köszönöm, hogy részt vettetek a játékomon! :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése